Mateřská škola Křemže je krásná školka rodinného typu, která se nachází v malebném městysu Jižních Čech ve Křemži. Svou lokalitou je dostupná všem rodičům z blízkého i širšího okolí. Docházejí do ní děti jak ze Křemže, tak i ze spádových obcí kolem (Mříč, Vrábče, Stupná, Chmelná, Chlumeček, Chlum,…).
I přes svou velikost nabízí Křemže občanskou vybavenost, a proto se do ní za poslední roky přistěhovalo spoustu mladých rodin, které mezi sebou navazují přátelské vztahy. Děti ve školce tak mají spoustu kamarádů a zážitků i z domácího prostředí. Některé děti se potkávají na hřišti, na cvičení v tělocvičně nebo ve fotbalové přípravce. Výborně tak funguje i spolupráce s rodiči.
Motem mateřské školy je:
Jeden bez druhého nejsme nic, společně dokážeme víc.
Primárně se škola snaží mezi dětmi vytvořit přátelské vztahy, které si ponesou s sebou do dalších let na základní škole. Každé ráno začínají s učitelkami přivítáním v komunitním kruhu, kde se pozdraví a sdílí se, co zažili předchozí odpoledne či víkend. Každé dítě dostane prostor pro svůj zážitek, pro svou chvilku, kdy všechna pozornost je jen na něm a tudíž je pro kolektiv stejně důležitý jako ostatní. Uvědomění si svého místa v kolektivu.
Školní vzdělávací program, který společně vytvořil kolektiv učitelek mateřské školy, nese název:
Živly, které tvoří svět
Jak název napovídá, děti jsou zde podněcovány k poznávání prostředí kolem nich, světa, ve kterém žijí. Učitelky se snaží vybudovat dětem vztah k přírodě plný úcty a radosti z krás kolem nich. Do lesíka za školkou se vydávají pravidelně několikrát do týdne. Zkoumají změny v přírodě, znaky období, které právě probíhá, učí se respektovat své okolí, správné a bezpečné chování v prostředí, ve kterém se nacházejí. Základem všech činností je hra. Přírodní prostředí, v kterém děti vyrůstají, využívat k upevňování zdraví, poznatků a obohacování citových prožitků. Rozvíjet u dětí samostatnost, tvořivost a zdravé sebevědomí.
Každá ze 4 tříd naší školky nese název po jednom ze živlů. Na ten se zaměřují a v projektovém dni svůj živel hravou formou představují ostatním třídám. Podzimu vládnou Větrníčci, kteří v listopadu předají vládu zmrzlé vodě Bublinkám, ty poté předají vládu na jaře Kamínkům, aby se země mohla probouzet. Závěr školního roku přeberou Plamínci, se kterými už netrpělivě vyhlížíme parné a teploučké léto.
K – kamarádský
A – aktivní
M – malý, ale šikovný
Í – líbí se mi ve školce
N – učím se nové věci
E – empatický
K – kamarádský
B – bystrý
U – usmívám se
B – bezvadný kamarád
L – laskavý
I – i já sem patřím
N – nebojácný
K – kreativní
A – akční
P – přátelský
L – laskavý
A – aktivní
M – moudrý
Í - inteligentní
N – nadaný
E – ekologický
K – komunikativní
V – vytrvalý
Ě – energický
T – trpělivý
R – rozumný
N – nadaný
Í – nejsem líný
Č – čilý
E – ekologický
K – kreativní
Vizí mateřské školy je vytvořit dětem rodinné zázemí, kde se budou cítit dobře, bezpečně, kam se budou rády vracet každý den. Kde je přijme učitelka s otevřenou náručí plnou důvěry a laskavého objetí. Škola vede děti ke vzájemnému respektování se a s tímto respektujícím přístupem přichází i učitelé. Zároveň se snaží v dítěti prohloubit základní lidské hodnoty jako jsou poctivost, respekt, úcta, laskavost, láska, schopnost odpuštění, vlídnost, nesobeckost, spravedlnost, spolehlivost. Vedou dítě k samostatnosti a podněcují u dětí vlastní názor na věc a situaci.
Učitelky se snaží dětem nabídnout a obsáhnout všestranné možnosti vzdělávání a začlenit různorodé metody práce vycházející z Třídního vzdělávacího plánu.
- spontánní a samostatné tvořivé a manipulační hry, spontánní pohybové aktivity
- řízené hry a činnosti, hry v rolích
- názorné, prožitkové a kooperativní učení hrou, tematické učení
- zážitkové činnosti, podporující dětskou zvídavost, potřebu objevovat a mít radost z dosažených výsledků, experimentování
- situační učení, kdy záměrně vytváří nebo využívají aktuální situace, které mohou dětem ve správný okamžik osvětlit určité životní souvislosti
- spontánní učení sociálním dovednostem, založené na principu přirozené nápodoby vhodných vzorů chování
- udržují tradiční akce a rituály